Of, zoals Edward het uitlegt: “We bleven gewoon wat aankl*ten en dit is wat er gebeurde.” In beide stellingen zit ongetwijfeld een kern van waarheid. Feit is wel dat R&E Falkingham niet zover was gekomen zonder het produceren van timmerwerk van hoge kwaliteit, met veel aandacht voor detail en het goede contact met hun klanten. Richard: “We weten hoe we klanten van begin tot eind met een project moeten begeleiden en hoe we het geheel managen.”
Richard vervolgt: “Onze aandacht voor details geldt ook voor de keuzes die we maken voor leveranciers. Zo gebruiken we alleen Accoya-hout en kiezen we voor verf, hang- en sluitwerk van de hoogste kwaliteit. Daarmee lopen we tegen zo min mogelijk problemen aan en hoeven we amper herstelwerk te verrichten. De klant weet hoe goed ons eindproduct is. Dat zie je terug in ons klantenbestand.”
Bouwen aan een eigen fabriek
Richard en Edward begonnen hun loopbaan als stagiairs in twee verschillende bedrijven. Edward: “In het weekend kwamen we samen om samen kleine klusjes te doen, installaties op locatie, laminaatvloeren leggen, timmerwerkwerk op locatie. We deden dit graag, ondanks het feit dat we allebei een achtergrond als meubelbouwer hadden. Maar we besloten dat we meer samen wilden doen.”
“We begonnen met een kleine schuur van zes bij zes meter op het erf van onze familieboerderij en groeiden in de loop van de tijd”, vervolgt Richard. “We groeiden al snel uit ons jasje en moesten steeds meer schuurruimte vragen van onze vader en oom. Net zolang tot we de hele schuur overnamen. Ook toen kwamen we snel weer ruimte tekort en hadden extra handen en machines nodig. Dus kochten we grond van de boerderij en bouwden we in 2016 onze eigen fabriek.”
Op dat moment bestond R&E Falkingham nog uit drie man: Richard, Edward en een leerjongen. Richard: “Maar eind 2019 hadden we een team van 12 en we zijn blijven groeien. In 2022 bouwden we het meest recente gebouw om alles samen te brengen, met een verdrievoudiging van de spuitcabineruimte, extra ruimte voor timmerwerk, nieuwe kantoren én een gloednieuwe showroom die begin 2024 klaar zal zijn.”
De klant onderwijzen
Vooral in de laatste jaren realiseerden Richard en Edward zich dat het tijd was om doortastender te worden in hun bedrijfsvoering. Edward: “Op een gegeven moment moesten we echt stoppen met ‘ja’ zeggen tegen alles en iedereen, en de klant niet alles te geven zoals zij het willen.” In plaats daarvan besteden ze meer tijd aan het ‘onderwijzen’ van hun klanten. “Gewoon door ze uit te leggen: ‘We doen het niet op deze manier of met deze verf of hout, want dan zul je X- of Y-problemen krijgen’.”
Richard noemt daarbij een voorbeeld: “In het begin maakten we weleens ramen van naaldhout zoals vuren of grenen, maar we merkten met onze werktechnieken dat dit niet altijd goed goed ging. We moesten dus manieren vinden om het traditionele met het hedendaagse te combineren. Het onderwijzen van de klant is een groot onderdeel van ons leerproces, en ‘nee’ durven zeggen.”
Op een vergelijkbare manier was R&E Falkingham bij hun verfleverancier op zoek naar antwoorden om dergelijke problemen op te lossen. Helaas kregen ze niet de technische ondersteuning waar ze naar op zoek waren. Edward: “We werkten jarenlang met dezelfde leverancier. Vooral omdat onze houtvertegenwoordiger een relatie met hen had. Aanvankelijk kregen we hun support en konden we groeien, maar dachten ze dat hun werk wel klaar was en lieten ze ons links liggen.”
Richard vult aan: “Als we problemen hadden, voelden we ons niet helemaal serieus genomen. Ze bleven telkens maar onze aanpak de schuld geven. We pasten hun adviezen telkens toe, maar elke winter kwamen de problemen terug. Het maakte niet uit wat we deden, de klachten bleven komen.”
“We kopen niet langer van een bedrijf zonder gezicht”
Na een bezoek aan een collega-bedrijf in Ierland probeerden de broers een tweede verfleverancier, maar dit leidde uiteindelijk tot problemen met het kleuren mengen. Edward: “Deze leverancier vertelde ons wat we wilden horen, maar konden niet dat leveren wat ze ons beloofden. Vervolgens kwamen we jullie tegen op de British Woodworking Federation Members’ Day en wilden we jullie producten graag eens proberen.”
“Het werd ons snel duidelijk dat Anker Stuy de markt wilde betreden door dingen op de juiste manier te doen en dat past bij ons als bedrijf”, vult Richard aan. “We willen samenwerken met een bedrijf dat denkt zoals wij en die ons begrijpt. Werken met een familiebedrijf als Anker Stuy is erg leuk, we hebben al met diverse mensen binnen het bedrijf contact gehad. We kopen niet langer van een bedrijf zonder gezicht, wat we in het verleden hebben gedaan.”
Een sleutelrol in de relatie tussen R&E Falkingham en Anker Stuy Coatings is weggelegd voor accountmanager Richard Walker. Edward: “Als voormalig spuiter is het fijn om in nauw contact te staan met iemand die veel ervaring heeft met het werken met verf. Richard is iemand die niet alleen het product verkoopt, maar ook weet wat dat in de praktijk betekent. Ik spuit al 15 jaar, maar mijn kennis is alleen gebaseerd op wat ik zelf heb meegemaakt.”
“Het is goed om te weten dat Richard zelf veel ervaring heeft, maar ook door de honderden bedrijven waarmee hij heeft gewerkt. Plus nog de ervaring die er is binnen Anker Stuy in Engeland, maar ook internationaal. Dit helpt ons om op de hoogte te blijven van de problemen van andere bedrijven en veranderingen door te voeren, nog voordat ze zich ontwikkelen.”
“De grootste klus die we ooit hebben geklaard”
De naam van R&E Falkingham blijft ondertussen groeien, want ze werden onlangs bekroond met een ‘British Made award 2023’ als de ‘Best Family-Run Joinery Business 2023 in Yorkshire’. Maar waar ze het meest trots op zijn, was een opdracht waarvoor ze een BWF Award ontvingen. “Het was de grootste klus die we ooit hebben geklaard”, herinnert Edward zich. “Ze volgden ons op Instagram. Ze kwamen langs met plannen voor een nieuw huis dat ze net hadden gekocht en vroegen ons om de ramen en deuren te maken.”
“Ze vroegen niet om een prijs. Het was een project van zo’n zestig ramen, gebogen schuiframen, gebogen erkers, het sjiekere werk. Ze hadden een beetje van alles wat. De klant vroeg: zou het mogelijk zijn om te doen? De kosten waren niet zo belangrijk. Voor hen ging het erom het juiste bedrijf te vinden dat in staat was om zo’n grote, gecompliceerde klus uit te voeren, met als resultaat een prachtig eindproduct van hoge kwaliteit. Uiteindelijk was onze ervaring de sleutel tot het succes van dit project.”