Van de ruim vierhonderd hotels in Amsterdam is het Ambassade Hotel één van de meest eigenzinnige. Geen hotelketen met tig dezelfde kamers die je overal kunt vinden, maar een bijzonder familiebedrijf waarin werkelijk geen enkele hotelkamer hetzelfde is aangekleed. En daar zijn ze trots op ook. Niet voor niets zijn er klanten die al meer dan 25 jaar terugkeren naar het hotel aan de Herengracht en Singel – om vervolgens toch telkens weer diezelfde hotelkamer te boeken.

Het is een mooi compliment voor Ireen Wyers, die als projectmanager verantwoordelijk is voor de inrichting en decoratie van het hotel, waaronder ook de kunst valt. “Ik werk hier al heel erg lang en ben met het bedrijf verweven. Eigenlijk ben ik inmiddels zelf ook een beetje een meubelstuk” lacht Ireen. “De locatie hier is prachtig, de grachtenhuizen zijn helemaal geweldig. Ieder hotel wil het qua uiterlijk, onderhoud en service natuurlijk goed doen, maar ik denk dat het Ambassade Hotel altijd wel een stapje verder gaat.”

Peter Veenstra kan dat als hoofd technische dienst (“ik werk het liefste altijd zelf mee”) beamen. “Toen ik hier kwam, zeiden ze dat ik me overal mee mocht bemoeien. Nou, dat vind ik heerlijk! Dat is een kolfje naar m’n hand”, glimlacht Peter. “Dat zorgt er ook voor dat we de bijzondere kamers die we hebben – geen kamer is gelijk – met z’n allen ‘bewaken. En daar kan iedereen ook ideeën voor aandragen. Alles is anders en nooit is iets recht, dat maakt het werk heel boeiend en bijzonder.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Lustoord voor kunst- en boekenliefhebbers

Met kwaliteit en service red je het echter niet alleen, weet Ireen, je moet je onderscheiden. Daarom is de eigenaar zo’n 25 jaar geleden begonnen met het verzamelen van CoBra-kunstwerken. “Dat vond hij altijd al een interessante kunstrichting en inmiddels bezitten we meer dan achthonderd CoBra-werken.”

“Moderne kunst in combinatie met de oude grachten en herenhuizen… Wie vindt dat nu níet mooi?! De kunst geeft diepgang aan het hotel, dat is ontzettend leuk. Gasten die geïnteresseerd zijn in kunst en cultuur komen daarom graag naar het Ambassade Hotel toe. Op verzoek kunnen gasten een rondleiding krijgen langs de kunst in het hotel, naar wens gecombineerd met een bezoek aan historische en culturele highlights in Amsterdam.”

Naast kunst spelen ook boeken een belangrijke rol vandaar dat het Ambassade Hotel ook wel het ‘Schrijvershotel’ wordt genoemd. Er staan meer dan vijfduizend – door de auteur gesigneerde – boeken geposteerd in de ‘Library Bar’. “De uitgeverijen zaten vroeger allemaal in panden aan de gracht”, legt Peter uit. “De eigenaar van het hotel had goede contacten met deze uitgeverijen en heeft daarmee de basis gelegd voor wat het ‘Schrijvershotel’ heden ten dage is. Zodra de schrijvers uit binnen- of buitenland een nieuw boek publiceerden werden ze voor de promotie in het Ambassade Hotel ondergebracht.” En dat is nog steeds zo.

Er zijn ook zelfs boeken waarin het Ambassade Hotel figureert. “Arnon Grünberg logeerde hier heel vaak, die heeft het hotel weleens genoemd in zijn boeken”, vervolgt Peter. “Het Puttertje (Engels: The Goldfinch) van de Amerikaanse schrijver Donna Tartt speelt zich zelfs gedeeltelijk in het Ambassade Hotel af. Hoewel ik een techneut ben, krijg je toch ook heel wat mee van de kunst- en cultuurwereld. Ook zijn er regelmatig boekpresentaties of interviews met de schrijvers in het hotel. Dat zijn leuke dingen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Duurzame kwaliteit

In de constante zoektocht naar kwalitatieve verbetering voor het hotel, kwam Peter vorig jaar in contact met Chris de Bruin, accountmanager van Anker Stuy. “Wat ons aansprak in Anker Stuy is wat zij op het gebied van duurzaamheid doen. Voor de verf binnen is het veelal bio-based en dat vinden we vooral binnen erg belangrijk om nog een bijkomende reden. Omdat het hotel vrijwel altijd volgeboekt is, gaat de kamer heel snel weer in de verhuur. Dan wil je niet dat de hotelgast merkt dat de kamer vlak daarvoor geschilderd is.”

“De verf voor buiten is op lijnolie-basis en ook dat bevalt ons ook erg goed. We dragen toch zorg voor 16e-eeuwse rijksmonumenten. Die panden staan er al vierhonderd jaar en hebben we eigenlijk nu even te leen. We moeten er heel goed voor zorgen, zodat ze door kunnen worden gegeven aan de volgende generaties. Goed onderhoud en regelmatig schilderen horen daar ook bij.”

Binnen de Ambassade Groep, waaronder naast het hotel ook een kunstgalerie, brasserie, boeken- en kunstwinkel, wellness centrum en uitgeverij valt, zorgt Patrick van Adrichem voor het meeste schilderwerk. “Dankzij hem is de kwaliteit ook verder omhooggegaan, dat kun je in en buiten het hotel zien”, complimenteert Peter. “Ik vind het niet belangrijk hoe snel je die trap schildert, maar wél hoe zorgvuldig en met hoe veel vakmanschap je dat doet. Dat zie je uiteindelijk altijd terug.”

Met de kwaliteitsverf van Anker Stuy is de onderhoudsinterval ook verhoogd. “Die is van vijf naar zeven jaar gegaan. De glans blijft er veel langer op staan. Dat zijn dingen die ons enorm aanspreken. Zo’n groene deur aan de gracht, daar moet je je haren in kunnen kammen. Zo moet-ie glimmen. Dat hoort gewoon zo.”

Ireen kan dat alleen maar beamen: “Het is zó belangrijk dat alles er goed uit ziet. Dat móét gewoon. Dit is zo’n erfgoed, daar moet je zo zorgvuldig mee omgaan, dat is je plicht.” Peter: “Gelukkig ziet de eigenaar het ook zo. We wachten soms wel eens even met het uitvoeren van onderhoud, maar uiteindelijk gebeurt het wel. Het pand in de steigers, herstelreparaties doen aan de muur, aan het houtwerk, dat gaat ook om flink geld.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Spelen met kunst en kleur

Sinds het hotel voor het eerst zijn deuren opende in 1953, is er altijd aandacht geweest voor bijzondere kunst en bijpassende kleuren. “Degene die het hotel heeft opgericht was heel goed met inrichten”, zegt Ireen. “In de jaren zestig werkte hij al veel met het combineren van aparte kleuren. Het basisidee is om modern en oud te mixen. Samen met onze binnenhuisarchitect borduren we voort op dat concept.”

“De fauteuils zijn bijvoorbeeld in de stijl van Lodewijk de 16e en die stofferen we dan met moderne en kleurige stoffen. Elke kamer is anders, heel individualistisch. Ook de kleur van de verf in de kamer wordt apart uitgekozen. Heel veel hotels zijn prachtig, maar ik vind ze soms wel een beetje op elkaar lijken. Veel is taupe (grijsbruine tint, MK). Dat is op zich prachtig, maar wij hebben een eigen signatuur en dat is toch wel heel erg leuk.”

Peter: “Het gebeurt wel eens dat een kamer té uitgesproken is. Er was bijvoorbeeld een helemaal roze”, lacht Peter. Ireen: “Ja, dat zou ik nu ook niet meer zo snel doen. De kamer had zelfs roze balken.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

“Zo ver gaat onze service”

Als het tijd is voor een make-over van één van de kamers, start een zorgvuldige zoektocht naar de juiste kunst en kleuren. “Je ontwerpt de kamer en daar zoek je daarna een bijpassend schilderij bij. We hebben zoveel kunst, dat je daar altijd iets bij kunt vinden.” Een bekende kamer in het hotel heeft Indian Yellow als basis, een warme maar toch uitgesproken kleur. “Die gele kleur komt voor in de banken en de stoelen van die kamer, en daar borduren we dan op verder.”

Het gezegde luidt dat over smaak niet te twisten valt, maar uitzonderingen zijn er altijd. “Een terugkerende gast uit Engeland, die inmiddels 96 jaar oud is, verblijft nog regelmatig bij ons. Hij heeft een heel avontuurlijk leven achter de rug, en veel gevoel voor humor. Meerdere keren vertelde hij ons dat hij het niet leuk vond dat wij de balken op ‘zijn’ kamer roze hadden gemaakt. Na de derde keer dat hij in de kamer had overnacht hebben we de balken overgeschilderd. Zo ver gaat onze service”, lacht Ireen.

Duurzaamheid

Het streven naar kwaliteit op alle vlakken zorgt ervoor dat het Ambassade Hotel al decennialang door gasten uit de hele wereld wordt gevonden. Gasten die op zoek zijn naar kunst, cultuur, uitmuntende service en prachtig ingerichte en onderhouden hotelkamers. Én die veel belang hechten aan duurzaamheid. In de reis- en toerismebranche is het verkrijgen van een Green Globe certificaat een belangrijk duurzaamheidskeurmerk. Het Ambassade Hotel voldoet inmiddels al zes jaar lang aan het (steeds toenemende) eisenpakket.

Het feit dat het grachtenpand uit de zestiende eeuw stamt, is natuurlijk al een teken aan de wand. “Hoe duurzaam wil je het hebben? Zo lang gaan ze al mee”, lacht Peter. “Nu moeten we aan nieuwe energie-eisen gaan voldoen. Dat wordt onze volgende uitdaging. Het hotel bestaat uit allemaal Rijksmonumenten en daar mag je bijvoorbeeld geen dubbel glas in zetten. We zijn nu bezig met achterzetbeglazing. Dat vind ik niet het allermooiste maar het is het enige wat toegestaan is.”

“Het zorgt er wel voor dat de kamer energiezuiniger is en ook qua geluid vanaf de straat scheelt het voor de hotelgast heel veel.”, aldus Peter, die het Green Globe-certificaat erg serieus neemt. “Het betekent wel dat je continu moet verbeteren. Het is niet zo van: je bent goed en je blijft het. Nee, er wordt verwacht dat je je steeds verbetert. En dat willen we zelf ook. Dus als er dan een kans is om met een duurzamere verfleverancier zaken te doen, dan grijpen we dat met beide handen aan.”

“Zo proberen we elke keer weer stapjes te nemen”, aldus Peter. “Daartoe worden we verplicht, maar dat vinden we ook leuk. Er zijn grote stappen te nemen, maar ook veel kleine stapjes daartussen. Het is een way of life.”

Verfshop Anker Stuy

De volgende producten zijn gebruikt bij het onderhoud van het Ambassade Hotel:

(Tekst door Marcel Koppers, foto’s door Ambassade Hotel)