“Vanaf dag één spuiten we met airless bij mensen in huis, we gingen nooit rollen. Die pomp zette je beneden neer met een slang erop en dan was je boven een zoldertje aan het spuiten. Dat was ideaal!” Maar door de jaren heen kreeg Rik af en toe wat last van ‘gedonder’, zoals hij het zelf noemt. “Er laat ook weleens iets los. Dan ga je op een gegeven moment denken: kan het niet op een andere manier?” Het gebruik van diepgrondering, dus voor het aanbrengen van de primer en topcoat, kwam daarbij als voornaamste oplossing. Rik noemt het voor het gemak een “1-2-3’tje.”
Het verschil tussen ‘ksssh!’ en ‘psssh!’
“Als Anker Stuy Coatings dat 1-2-3’tje niet had gehad, was ik ook niet overgestapt. Een andere partij biedt zo’n combinatie ook aan, maar ik wilde niet weg bij Verf van der Feer omdat ik wel dat stukje contact wilde houden met de leverancier. Bij mij moet alles bij één partij vandaan komen. Als er dan iets is, dan kan Chris (accountmanager Chris de Bruin van Anker Stuy) mij nu vertellen wat er moet gebeuren en gaan niet twee partijen naar elkaar lopen wijzen.”
Door de jaren heen heeft Rik op diverse plekken heel wat verschillende spuitverven gebruikt – en daardoor hoort hij dus ook echt het verschil. “Bij sommige verf hoor je een harde ‘ksssh!’, bij Duracare is dit een zachtere ‘psssh!’. Je hoort het aan je nozzle of de verf er moeilijk of makkelijk uit komt. Duracare werkt ook nog eens met een lagere druk.”
(Artikel gaat verder onder de foto)
“Én het zit in blikken!”, begint Rik ineens te lachen. “Die emmers gaan stuk achter in mijn bus, joh! Het is mij al twee keer gebeurd dat ik een kapotte emmer achterin had.” Maar de hoofdzaak blijft natuurlijk dat Duracare Spray een product is zonder ‘gedonder’. Rik: “Het is een leuk en fijn product. Het spuit wel echt heel fijn, vooral die primer.”
Niet lullen, maar poetsen
Voor Rik is het van toegevoegde waarde dat Duracare Spray gemaakt wordt door een echt Nederlands familiebedrijf. “Ik maak er altijd een leuk verhaaltje van bij klanten”, glimlacht Rik. “Zo van: ‘Dit is een Nederlands product uit een fabriekje in Friesland, er komt geen buitenlandse logica bij kijken.’”
(Artikel gaat verder onder de foto)
Recent bracht hij zelf ook een bezoek aan de fabriek van Anker Stuy in Terwispel. “Je ziet dan ook hoe het contact bij jullie onderling gaat. Want Emile (commercieel directeur en mede-eigenaar) is helemaal niet beroerd om even een praatje te maken of even te ‘boksen’. Dat vind ik fijn. Niet lullen, maar poetsen. Als er wat is: geef je fout toe, het is gebeurd, het is klaar, jammer. Mijn fout of jullie fout. Klaar, hoe gaan we het doen? Daar houd ik van.”
Ondersteuning Verf van der Veer in Den Helder
Diezelfde no-nonsense mentaliteit merkt Rik ook bij verfgroothandel Van der Feer in Den Helder. “Soms kom ik er één keer in de week en andere weken bijna elke dag. Sinds ik voor mezelf ben begonnen ben ik altijd bij Van der Feer geweest. Eerst in Alkmaar en later in Den Helder toen daar ook een vestiging werd geopend.”
“Het is gewoon fijn om even te kunnen bellen voor hun advies, of ze komen langs op locatie. Er is altijd wel iemand met een antwoord. En hun service is ook top, want ze bezorgen ook op locatie. Bel je voor tien uur, heb je het dezelfde dag nog in huis en hoef je niet weg van je klus. Dat is hartstikke lekker”, besluit Rik tevreden.