Eerst maken we kennis met algemeen directeur Dennis Gijsman, die begin deze eeuw als student al eens onderzoek deed naar de voorraden binnen Van Vuuren Deuren. Die eerste kennismaking leidde jaren later tot een bijbaantje en uiteindelijk werd hij in 2008 aangesteld als marketingmanager. “Zo’n acht jaar na dat onderzoek, toen ik ook wat over de fabriek zelf te zeggen kreeg, werd er ook pas daadwerkelijk iets mee gedaan”, begint Dennis lachend.

Dennis maakt snel carrière, schuift door naar de positie van commercieel directeur en wordt vervolgens in 2013 algemeen directeur. Inmiddels is hij ook grootaandeelhouder. “Al snel in het begin hebben we besloten om de project- en montagecoördinatie uit te besteden aan onze klanten. Hierdoor kunnen wij ons concentreren op de dingen waarin we goed zijn en dat is het produceren van utiliteitsdeuren, oftewel de binnendeuren met speciale eisen.”

“In de eerste jaren hebben we het bedrijf gereorganiseerd en onszelf opnieuw moeten uitvinden”, vertelt Dennis. “In 2017 hadden we onze omzet ten opzichte van 2013 al verdubbeld, ging de kwaliteit steeds verder omhoog en kregen we echt tevreden klanten. Dat was voor ons wel het moment om verder te investeren in efficiëntie om de levertijden te versnellen, terwijl we ook variatie willen blijven houden in de deuren die we produceren.”

In 2013 produceerde Van Vuuren zo’n 30.000 deuren, in 2022 zijn dat er 100.000 meer. Dennis: “De omzet begon met zes miljoen euro en volgend jaar gaan we richting de dertig miljoen euro. Alles is natuurlijk afhankelijk van de markt en de economie. Maar als we iets geleerd hebben van de vorige crisis, is dat als je op onderdelen beter bent dan je concurrent, dan kan de markt wel afnemen maar als jij een beter product hebt of sneller kunt leveren, dan is dat goed voor de continuïteit. ”

Sinds 2019 is daarin een belangrijke rol weggelegd voor productontwikkelaar Stephan Tjepkema, die binnen Van Vuuren verantwoordelijk is voor de kwaliteitscertificeringen zoals FSC, KOMO en de diverse brand-, rook- en geluidscertificaten. Daarnaast kijkt Stephan met twee andere collega’s naar manieren om productieprocessen te optimaliseren en de producten duurzamer te maken.

(Tekst gaat verder onder de foto)


Dennis Gijsman en Stephan Tjepkema van Van Vuuren Deuren.

Friese connectie: in 22 minuten van deur tot deur

Voor het aflakken van de binnendeuren werkt Van Vuuren al geruime tijd samen met Anker Stuy Coatings. Ongeveer vijftien procent van de deurenproductie (ruim 130.000 in 2022) wordt geheel gespoten met verf van Anker Stuy: veelal met de Ankolux Acrylprimer of Anker Top Aqua Acryl PU Color in het geval van specifieke kleuren. Vuuren maakt hiervoor gebruik van een kleurmengmachine van Anker Stuy.

Bij het overige deel van de productie – los van halffabricaten – wordt alleen het randhout afgelakt met Anker Top Aqua PU lak. Deze lak wordt ook gebruikt om deuren van fineer of massief hout af te werken. Stephan: “Het grootste gedeelte van onze deuren zijn voorzien van HPL (high pressure laminaat) dat bestaat uit geperste houtvezels die gelamineerd zijn met een fenolhars toplaag. Hierdoor blijft er relatief  een klein deel over om te lakken.”

“Toch hebben wij wel de ambitie om ook selectiever naar verf te kijken”, vervolgt Stephan. “Op dit moment valt de verf nog niet binnen het duurzaamheidscertificaat, maar je krijgt daarover steeds vaker vragen van klanten. Zoals: ‘Als ik kies voor schilderwerk, is de verf dan ook Cradle to Cradle (zie volgende blok, red.)? Of moet ik daar een andere leverancier voor zoeken? Hoe zit dat überhaupt?’ Door dat woordje (Cradle to Cradle, red.) beginnen mensen toch door te vragen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Cradle to Cradle: van brons richting goud

Voor de ontwikkeling van het bedrijf maakt Van Vuuren al enkele jaren succesvol gebruik van de ontwerpfilosofie Cradle to Cradle. Volgens deze filosofie staat afval gelijk aan voedsel. Dit betekent dat elke grondstof en elk materiaal dat voor een product gebruikt wordt ook weer moet kunnen worden hergebruikt.

“Onze langetermijnvisie is heel duidelijk en kan voor iedere afdeling makkelijk doorvertaald worden. Als we weten dat we op bepaalde fronten verbeteren, dan leidt dat over twee á drie jaar naar die en die stap. Dat past heel goed bij Cradle to Cradle”, vertelt Dennis. “Als je maar kunt concretiseren wat je wilt, dan kun je daar een plan voor maken en continu stappen blijven maken. Zo proberen wij onze strategie te implementeren.”

De Cradle to Cradle-systematiek denkt in vijf pijlers: zuiverheid van het materiaal, mogelijkheid tot hergebruik van materialen, energieverbruik, watermanagement en sociaal beleid. Dennis: “Ik denk dat wij een heel sociaal bedrijf zijn voor onze collega’s. Het gaat ook om lol en delen van de winst, zodat je ook meeprofiteert als het goed gaat met het bedrijf. Je wilt dat mensen zonder klachten hun pensioen halen. En we stellen ook sponsorgeld ter beschikking voor wat ze in hun vrije tijd doen.”

Stephan: “Je hebt nu een rol binnen het bedrijf, maar heb je daar over vijf jaar nog steeds lol in? In die ontwikkeling denken we ook mee. Dat zijn dingen waar Van Vuuren ook weer van profiteert. Daardoor krijgen we over een aantal jaren ook weer een hele andere organisatie. En dan heb ik het nog niet eens over de ontwikkeling van producten. Dat is een win-winsituatie.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Zoeken naar de ‘groene’ deur

Van Vuuren heeft de afgelopen jaren al veel veranderingen doorgevoerd om steeds duurzamer en ‘schoner’ te kunnen produceren. “Toen ik hier kwam werd mij verteld dat we op termijn een ‘groene deur’ willen gaan leveren”, glimlacht Stephan. “Nou, daar heb ik me driekwart jaar op stukgebeten en toen heb ik ook gezegd: als we alleen met het product bezig gaan, dan komen we er niet!”

“Kijk, ons product bestaat grofweg uit vijf tot zeven grotere elementen. Denk aan de vulling, randhout, dekplaat en de afwerking. Veel van die elementen zijn niet zomaar een-op-een te vervangen, maar je probeert toch alternatieven te vinden. Het is echter de kunst om niet alles tegelijk te willen doen en het per onderdeel aan te vliegen. We zijn nu bezig met het kijken naar de vulling, daar valt veel winst te behalen.”

Net als veel binnendeurfabrikanten werkt Van Vuuren met spaanplaat. :”Alleen zitten die vol met lijm. We weten ook dat het tropische hardhout waar we mee werken er op termijn uit moet”, vervolgt Stephan. “We gebruiken HDF (High Density Fibreboard, een doorontwikkeling van MDF) als dekplaten, maar dat zit ook vol met lijm. Maar zo krijgen we wat meer focus en houvast: wat hebben we nu en waar willen we heen? Tegelijkertijd zit je wel vast aan allerlei kwaliteitseisen.”

Dennis benadrukt dat al het hout dat Van Vuuren inkoopt, elders nieuw wordt geplant. “Alles wat we inkopen is duurzaam, of dat nou uit Maleisië of Oostenrijk komt. Alles wat wij nemen, geven we ook weer terug. Het zit hem voor ons nu meer in de lijmen, formaldehyde (spaanplaatgas, red.), de kitten, verf, rubbers en metaal. Hoe ga je daar mee om? Als je begint om geen ‘foute’ dingen meer in deuren te stoppen, dan heb je die basis klaar.”

Om de komende jaren in de Cradle to Cradle-beoordeling van brons naar zilver te kunnen gaan, zullen er een aantal ‘significatante verbeteringen’ moeten worden doorgevoerd. Dennis: “We weten heel goed waar we mee bezig zijn en ook op welk tempo we dat willen aanpakken, maar dat gaat alleen lukken in samenwerking met onze toeleveranciers.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

 

Testen met startups,  TU Eindhoven en Anker Stuy

In de zoektocht naar alternatieve – bij voorkeur herbruikbare – materialen heeft Van Vuuren al diverse pilots doorgelopen met startups. “En er zijn ook veel initiatieven vanuit TU Eindhoven, die zijn erg actief op dit onderwerp”, vertelt Dennis. “Feitelijk assembleren we hier alleen iets van de producten die we inkopen.”

“Wij zijn voor potentiële nieuwe producten een interessante afzetmarkt”, weet Dennis. “Als je standaard-spaan kan vervangen door een interessant materiaal, dan kun je wel direct tienduizenden producten leveren. Maar levert dat materiaal dezelfde brandwerendheid? Of kan het worden toegepast in akoestische deuroplossingen? Het moet wel aan eisen voldoen, dat is de uitdaging. En ook dan is het nog maar de vraag of ze in grote getalen geleverd kunnen worden.”

Een grote ‘duurzaamheidsklapper’ is tot op heden nog niet gevonden, maar Van Vuuren wil vooraan staan als het zover komt. Dennis: “Investeren is daarin evident. De kosten gaan in dit soort gevallen voor de baten uit. Wij steken daar veel tijd en energie in.” Stephan: “Veel mensen denken bij circulariteit dat bedrijven zelf het lusje moeten gaan maken, maar niemand zegt dat dat zo is.”

“Ik denk dat dit een interessante opening is om met Anker Stuy verder over te praten”, haakt Dennis in. “Als je kijkt naar logistiek, de ontwikkeling van ons eigen verfmengsysteem en de tests die we met name doen op het gebied van brandveiligheid, is die samenwerking al heel goed. Het voordeel is ook dat die lijnen heel kort zijn, dat is wel de kracht.”

“Anker Stuy toont daarin ook wel lef”, vervolgt Stephan. “Jullie durven ook wel eens iets uit te proberen om te zien of er iets levensvatbaars uit te halen valt. Als het antwoord een keer ‘nee’ is, is dat ook goed. Dan leer je er beide weer van. Van daaruit gaan we weer een stap verder. Vanuit het gebied van productontwikkeling is het heerlijk om zo’n partner te hebben.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Van Vuuren: ‘kind’ van Halbertsma uit Grou en Picus uit Eindhoven

Van Vuuren heeft in ruim twintig jaar in relatief korte tijd een goede reputatie weten op te bouwen. Maar dit valt niet helemaal los te zien van het werk dat eerder in Grou werd gedaan door houtverwerkingsbedrijven Halbertsma (Grou) en Picus uit Eindhoven.

Beide bedrijven stammen uit de 18e eeuw en waren bijna een eeuw lang een bepalende factor voor de economische ontwikkeling in de regio. Voor Halbertsma begonnen de financiële problemen begin jaren tachtig, terwijl Picus een grote brand in 1990 uiteindelijk fataal werd.

Van Vuuren is opgebouwd uit de erfenissen van beide bedrijven. Dennis: “Feitelijk staat het dna van Van Vuuren dichter bij Picus (Latijns voor specht, dat ook in het logo is verwerkt) dan Halbertsma, maar we zijn een Fries bedrijf, dus wat dat betreft is het beste van beide.”

Assortiment voor de timmerindustrie

De volgende producten worden gebruikt door Van Vuuren:

(Tekst door Marcel Koppers, foto’s door Marcel Koppers en Anker Stuy Coatings)